Teknik – Teknik Manipulasi Loan ASB : Teknik 1 – Serve Loan With Own Money

16 06 2012

Teknik ini lebih kepada saving planning berpaksi kepada short-term dan middle-term.
Kenapa sedemikian?
Kerana seperti post yang saya compare simpan sendiri vs loan ASB,,ROI simpan sendiri lagi tinggi.
Tapi untuk mencapai ROI yang tinggi kita memerlukan masa 29 tahun.

Jika anda berumur 25 tahun,,anda kena tunggu usia 54 tahun.
Jika anda berumur 31 tahun, anda kena tunggu usia 60 tahun
Jika anda berumur 35 tahun,anda kena tunggu usia 64 tahun.

Dan saya rasa majority pada lingkungan 30an,,maknanya usia 60 tahun baru mengecapi kenikmatan dia. MEMANG LAMBAT dan di usia yang SENJA itu apa anda mahu lagi dengan wang 1 Juta???
Nak pakai sport car-sakit pinggang,nak pakai jam tangan Omega-tak Nampak jarum pukul berapa,nak pakai handphone mahal smart phone-tangan/jari dah bergetar+mata rabun.

OK pendek cerita macamana kita nak buat dengan loan ASB nih.

PENGIRAAN HANYA UNTUK 3 TAHUN

Dengan Loan ASB MAYBANK(200,000)..Buat maks baru Nampak hasil,kalau loan sikit better simpan sendiri.
1) Tahun pertama 215,000
2) Tahun kedua 231,125
3) Tahun ketiga 248,459
Loan Ammortize pada bulan ke-37 adalah 186,361..Berapa anda dapat selepas loan kensel
248,459 – 186,361 = 62,098
Anda menbayar selama 3 tahun = 1162 x 36 = 41,832
Untung = 20,266
ROI dia = 48.45%

Dengan menyimpan sendiri pulak:
1) Tahun pertama 14,510(Cummulative + Monthly dividen)
2) Tahun kedua 30,109(Cummulative + Monthly dividen)
3) Tahun ketiga 46,878(Cummulative + Monthly dividen)
Anda menyimpan selama 3 tahun = 41,832
Untung = 5,046
ROI dia 12.06%

So dibandingkan yang atas sekiranya anda mampu menyimpan 1,162 jangan menyimpan sendiri. Gunalah kemudahan loan ini untuk optimumkan pendapatan anda. Adjustlah allocation anda untuk simpanan. Anda seharusnya mempunyai simpanan sekurang-kurangnya 10% dari total pendapatan anda. 10% sebenarnya sedikit,,tapi adakah anda sudah buat??
Berbalik pada simpan sendiri, Anda sebenarnya membazir/merugikan masa anda selama 3 tahun hanya untuk mendapatkan untung 5,046..Tak berbaloi bukan?
Sudahlah emak ayah kita gagal mempunyai account ASB 200k, adakah anda mahu mewarisi tradisi tersebut?

Apakah kebebasan anda dapat dengan loan ASB nih?
Sekiranya anda sudah bermula dengan 200K loan ASB nih maintain 1,162 monthly.
Pada tahun berikutnya anda mampu untuk membayar Loan Rumah menggunakan hasil dividen ASB
Anda jugak mampu untuk membayar kereta,nussery,bil bil,insyurans.
So anda boleh menjimatkan 65% dari total perbelanjaan anda dengan loan ASB nih.(Loan ASB still carry on 65%). <Saya akan cerita teknik ini dalam post seterusnya>.
So Loan ASB nih umpama bekerja untuk membayar hutang kita.
Habis finance nanti kita dapat RUMAH,KERETA, DAN PALING BEST LAGI DAPAT 200K dalam ASB kita.
So kepada yang masih muda(Bawah 30an), anda mempunyai kuasa/peluang yang lebih besar.
Masuk kerja terus buat loan ASB,,setahun jer tunggu,,nak confirm 6 bulan boleh tunggu..so pilih/rancanglah kewangan anda dengan jayanya.

Dan ikhlas saya bagitahu, kalau saya mampu simpan cash 200k dalam ASB.
Saya tetap akan pilih LOAN ASB.
Dan sekiranya saya ada lagi cash mampu bayar rumah cash. Saya tetap pilih LOAN untuk rumah saya.
Dan sekiranya saya ada lagi cash dalam bentuk dividen pada ASB saya, saya sanggup keluarkan dia ganti dengan loan ASB jugak.

Tapi tidak untuk kereta, tidak untuk personal loan, tidak untuk kad kredit,,

So target untuk OPM setiap orang hanyalah untuk Loan ASB dan Property sahaja:
My figure is
Loan ASB 500K(2-acct)—Ini looking forward to achieve 600K dan semaksimum yang mungkin by 40.
Loan RUMAH 500K(2-bijik)—Ini dah relax dah biar static jer loan setakat tu.

So kat sini OPM saja dah 1 juta..Dan jika OPM ini generate hanya 5% jer yearly saya dah ada 50K/year.
So kejar lah jutawan on paper dulu. Untuk menjadi jutawan on paper hanya 3,4 tahun boleh buat

Author : Ikeda


Actions

Information

One response

17 06 2013
habshah aripin

boleh tolong ajarkan
saya ada hutang rumah kerajaan 80k
rumah ke 2 -15k
kereta -16k
personal loan -150k

suami -rumah 50k
pendapatan suami isteri 4500 ribu/ permonth.
saya nak jelaskan hutang rumah dan kereta . rumah ke 2 saya akan jual
saya mahu simpan asb .
mohon penjelasan dari tuan

Leave a Reply

